Мастеруудын өргүүд

Шотланд өрөг

Фрезер - Таубенгауз (Париж 1888)

1. e4 e5 2. Мf3 Мc6. Хамгийн сайн хариултуудын нэг. 3. d4. Хоёр дахь тэмээний хөлийг нээхийн зэрэгцээ харын e5 хүүний тулгуурыг эвдсэн сайн үргэлжлэл. 3. ... ed 4. М:d4 Бh4. Хар e4 хүүнд дарамт үүсгэн өрсөлдөгчийн ноёны жигүүрт үйлчлэхийг оролдсон. 5. Мc3 Мf6?. Өөрийн бэрсний ухрах замыг хаасан муу нүүдэл. Сайн хариулт 5. ... Тb4. 6. Мf5!. Цагаан өрсөлдөгчийн бэрсийг ангуучлах боломжийг алдсангүй. 6. ... Бh5??. 6. ... Бg4 7. Тe2 Б:g2 8. Тf3 Бh3 9. Трg1 Б:h2 гээд бэрс аврагдах байсан. 7. f3 гэвэл 7. ... Бg6! 8. Мh4 Бh5 гээд бэрс зугтана. 8. Мb5 ын дараа хар c7 нүдийг хамгаалахын тулд сэлгээгүй болсноор цагаан гараанд байрлалын ихээхэн давуу талтай болно. 7. Тe2 Бg6. Бэрсийг 7. ... Мg4 8. Т:g4 Бg6 гэж аварч болох байлаа. Гэхдээ энэ өрөгт тэгсэнгүй. 8. Мh4 (3-р диаграм) Хавх буулаа. Хар буун өглөө. Бэрсээр эрт аялах нь зөв биш гэдгийг баталлаа.

Латви гамбит

Шлецер - Чигорин (Петербург 1878)

1. e4 e5 2. Мf3 f5 (диаграм 1) Талууд тоглолтын эхэнд гарааны онолд янз бүрийн нэрийг авсан хөлөлгөө хийх аргуудыг хэрэглэж болно. Зарим гараанууд санаачилсан хүнийхээ нэрээр зарим нь анх хэрэглэсэн эсвэл дэлгэрэнгүй судалсан улс эсвэл хотын нэрээр нэрлэгдсэн байдаг. Гарааны бүтцийг бий болгож байгаа шатрын нэрээр нэрлэгдсэн гараа хүртэл бий. Энэ тоглолтонд хийгдсэн нүүдлүүд нь К. Бетиньш мастераар (1867-1943) удирдуулсан Рига хотын шатарчдын боловсруулсан Латви гамбитын нүүдлүүд болно. 3. ef. Манай үед 3. М:e5 эсвэл 3. Тc4 нүүдлийг хүчтэйд үздэг. 3. ... Мc6. Хар d7-d5 гэж тоглож чадвал тэдэнд их сайн байна. 4. Тb5 Тc5. 4. ... d5 гэх нь 5. М:e5 аас болоод цаг нь болоогүй. 5. Т:c6?. Цагаан хүү хөөцөлдөх нь өрсөлдөгчөө бодоо хөллөхөд тусалж байна. Энэ их аюултай. 5. ... dc 6. М:e5 Т:f5 7. Бh5+?. Бэрсээр ингэж тоглохын оронд 0-0, Мb1-c3, d2-d3 гэх мэтээр хөлөлгөөг хурдавчлах хэрэгтэй байна. 7. ... g6! 8. М:g6. 8. ... Т:g6 гэвэл c5-ийн тэмээг авах эсвэл hg гэвэл h8 дээр тэрэг авахыг бодсон. 8. ... hg!. (2-р диаграм) Хар тэргээ өгч байгаа ч нөгөө талд эсрэг ноёнд шийдвэрлэх довтолгоо хийх боломжийг олж авч байна. 9. Б:h8 Бe7+ 10. Нd1. Ноён f1-д орсон ч үр дүн өөрчлөгдөхгүй. 10. ...  Т:f2!. Одоо 11. ... Тg4X мад ирэх болсон. 11. Б:g8+. g4 нүдийг h3 гэж хамгаалж болох боловч 11. ... 0-0-0 дараа цагаанд тийм баяртай байдлыг бий болгохгүй. 11. ... Нd7 12. Бc4 Трe8. Цагаан бууж өглөө. 13. ... Бe1+! 14. Тр:e1 Тр:e1X. Эсвэл 13. d3 гэвэл 13. ... Бe2X эсвэл 13. d4 гэвэл 13. ... Тg4+ 14. Нd2 Бe3X.

Хойд гамбит

Перласка - Грасси (Комо 1907)

1. e4 e5 2. d4. Цагаан бэхжиж амжаагүй төвийн хүүг шууд довтолж байна. 2. ... ed 3. c3!?. Цагаан гамбит тоглосон. Хурдан хөллөхийн тулд хүү хаяж байна. 3. Б:d4 гэсэн бол хар эрт хөдөлсөн бэрсийг ашиглан 3. ... Мc6 гэж морийг темптэй хөллөн алдсан төвийн байрлалын хохиролоо нөхөх байлаа. 3. ... dc 4. Тc4!?. Хүчээ хурдан хөллөхийн тулд хоёрдахь хүүг хаялаа. 4. ... cb 5. Т:b2. Цагаан тэмээнүүд өрсөлдөгчийн ноёны жигүүрийг онилсон. 5. ... Тb4+. Уул нь 5. ... d5 гэж хүүг буцаан өгөөд өөрийн боднуудад хөллөх боломж олгох нь дээр байсан. 6. Мc3 Т:c3+?. Хар хөлөлгөөний талаар юу ч бодсонгүй. 6. ... Мc6 илүү байсан.
7. Т:c3 Бe7 8. Бb3!. Хар 8. Т:g7 Б:b4+ 9. ... Б:c4 гэж солио хийхийг бодсон байх. Цагаан өөрийн үндсэн зорилго болсон хүчээ хурдан  төвлөрүүлэхийн тулд хаяаг хийсээр. 8. ... Б:e4+ 9. Нd2!. Харын хөлөлгөө бараг байхгүй тул цагаан ноён айхгүй төв рүү байрласан. Гэхдээ нүүдлийн гол зорилго нь их чухал e1 нүдийг тэргэнд чөлөөлөх юм. 9. ... Б:g2 10. Мe2 Мf6 11. Т:f6 gf 12. Бe3+ Нd8 13. Трhg1 Б:h2. Хар бэрс хоолонд их дуртай бололтой. 14. Трae1 Трe8? (4-р диаграм) Харын хийсэн нүүдэл гоё төгсгөлийг бий болгосон. 14. ... Бe5 нь найдвартай байсан. Гэхдээ 5 хүүгийн төлөөсийг хийж л таарна. 15. Б:e8+!!. Цагаан бэрсээ хаян хар ноёнг түүнд аюултай e босоо шугамд оруулж гоё комбинац хийсэн. Энд ноёнг морь, тэрэгний батарей хүлээж байгаа. 15. ... Н:e8 16. Мd4+ Нf8 17. Трe8+!. g8 нүднээс холдуулах хаяа. 17. ... Н:e8 18. Трg8+ Нe7 19. Мf5X. (5-р диаграм) Гайхамшигтэй төгсгөл хийлээ.

Понциани гараа

Финк - Алехин (Пасадена 1932)

1. e4 e5 2. Мf3 Мc6 3. c3. Хурдан хөллөх талаас харвал 3. d4, 3. Мc3, 3. Тc4, 3. Тb5 зэрэг нүүдлүүдийг бодвол бага ашигтай нүүдэл. 3. c3 нүдлийн санаа нь d2-d4 -ийн бэлтгэл. Ингэснээр төвд d4, e4 хүүний хосыг бий болгоно. 3. ... d5. Өмнө дурьдсан нүүдлүүдийн хувьд энэ нь сайн биш харин энд бол онц хариулт. 4. Бa4. c6-гийн морийг дарж байгаад 5. М:e5 гэж хүү хожино. 4. ... Мf6. Бодоо хурдан гаргахын тулд хар хүүгээ хаялаа. 5. М:e5 Тd6 6. М:c6 b:c6 7. e5?. Нөгөө тэмээний хөлийг нээхийн тулд 7. d3 гэх нь илүү. 7. Б:c6+ Тd7 8. Бa6 de гэх нь харыг бодны хамаагүй илүү хөлөлгөөтэй болгох тул тэд хүүний дутуугаа амархан нөхөх аюултай. 7. ... Т:e5 8. d4 Тd6 9. Б:c6+?. Цагаан тэвчээр алдан шуналтсан нь тэдэнд хүнд үр дагавар авчирна. 9. ... Тd7 10. Бa6 O-O 11. Тe2 Трe8. Тэрэг чухал босоо шугамыг эзэлсэн. 12. Мd2. Бусад шатруудад саад болгон морио муу хөлөлсөн. 12. Тe3 гэж e босоо шугамыг хаагаад сэлгээ хийх хэрэгтэй байсан. 12. ... Трb8. Дараагийн нүүдэл 13. ... Тb5 нь цагаанд маш эвгүй байдлыг үүсгэнэ. Иймд тэд юун хөллөх талаар бодох шууд ирж байгаа аюулаас хамгаалах хэрэгтэй боллоо. 13. a4 Бe76 Дайралтанд бэрс орох цаг ирлээ. Одоо харын бүх боднууд тоглолтонд орсон. Цагааны шатрууд бараг хөллөгөө хийгээгүйтэй ижил байна. 14. Мf1 (6-р диаграм) 14. ... Тb5!. Сайхан цохилт. Цагаан бууж өглөө. 15 ab Б:e2X.

Испани өрөг

Шумов - Шифферс (Петербург 1874)

1. e4 e5 2. Мf3 Мc6 3. Тb5. Орчин үеийн шатрын онолд энэ байрлалд 3. Тb5 нүүдлийг хамгийн сайнд тооцдог. XV, XVI зуунд Испаний шатарчид Лусен, Лопес нар энэхүү гараанд анализ хийсэн. Тf1-b5 нүүдлийн гол санаа нь Т:c6, М:e5 гэж сүрдүүлэн төвд дарамт үзүүлэх юм. 3. ... f5. Энэ үргэжлэлийг Оросын мастер К.Яниш нээсэн. Санаа нь цагааныг төвд бэхжүүлэхийн эсрэг довтолгоо. 4. Мc3 Мf6 5. Бe2 fe 6. М:e4 d6 7. d4. Цагаан e босоо шугамд байгаа бэрсийн байралалаа ашиглах оролдлого хийж байна. 7. ... ed гэж тоглох нь 8. М:f6++ эсвэл 8. М:d6++ давхар шалаатай тул болохгүй. 7. ... Тd7. a4-e8 диагналын аюултай дарааг арилган e5 нүдийг хамгаалж байна. 8. de М:e5 9. М:e5 de 10. Тg5. Одоо h4-d8 диагналаар дараа үүссэн. (7-р диаграм) Хард e5 тасарсан хүү гарч ирсэн ба түүний өмнө нь цагаан морь их эвтэйхэн байрлалыг олж авсан. Шумов өөрийн байрлалын давуу байдлыг хэрхэн ашигласаныг цааш харъя. 10. ... Тe7 11. Т:f6 Т:f6 эсвэл 11. ... gf 12. Бh5+ Нf8 13. 0-0-0! c6 14. Тc4 Нg7 (14. ... Бe8 15. Бh6X) 15. Трd3! мад хийхээр дайрна. 12. Бh5+ g6 13. Т:d7+ Н:d7 хэрвээ 13. ... Б:d7 гэвэл 14. М:f6+ гэх мэт. 14. O-O-O+ Нe7. Хэрвээ 14. ... Нc6 гэж орсон бол 15. Бf3+ шалаад хар бэрсийг авна. 15. Бf3 төвд сайн байрлал эзэлсэн e4 морийг уншигч танд дахин сануулъя. 15. ... Бf8 16. М:f6. Ургацаа хураах цаг болсон. 16. ... Б:f6 17. Трd7+!. Таслах хаяа гэж нэрлэдэг нүүдэл. (8-р диаграм) Одоо 17. ... Н:d7 идээ хийвэл 18. Б:f6 өргийг хожлоор дуусгахад хүрэлцэхээр материалын давуу байдлыг олно. 17. ... Нe6 18. Бd5+ Нf5 19. Трf7. Хар бэрсээ алдаж байгаа тул бууж өгсөн.

Мэдээлэл таалагдсан бол найзуудтайгаа хуваалцаарай.

  Нээгдсэн тоо: 176 Төлбөртэй

Шатар сонирхогчид болон эхлэн суралцагсад гарааны онолыг муугүй мэдэж байвал нилээд амжилттай тоглолтыг үзүүлнэ. Гарааны онолыг судлаагүйгээс үүдэн эхний нүүдлүүдэд алдаа гарган хожигдолд хүрэх нь элбэг. Иймээс сайтад нийтлэгдсэн гарааны хичээлүүдийг үзэн судлахыг зөвлөе. Энэ удаад их өргөн дэлгэрсэн, хурц хувилбарууд бүхий англи гарааны жишээ өргүүдтэй үргэлжлүүлэн танилцая.

  Нээгдсэн тоо: 2122 Төлбөртэй

Бод эсвэл хүүгээр өрсөлдөгчийн хоёр шатарт зэрэг довтлохыг давхар дайралт гэнэ. Тухайн тохиолдол болох гурван шатарт зэрэг дайралт хийх нь практикт ховор байдаг. Давхар дайралт нь хамгийн өргөн дэлгэрсэн тактикийн арга бөгөөд энэ арга хэрэглэгдээгүй нэг ч өрөг байдаггүй гэвэл бараг хэтрүүлэг болохгүй. Арга нь өргийн аль ч үед дайралдаж болохоос гадна түүнийг бүх шатрууд (ноён хүртэл) хэрэгжүүлж чаддаг. Бэрс, морь нь энэхүү тактикийн аргыг хамгийн үр дүнтэй гүйцэтгэгчид болно. Бэрс болон морины цохилт найман зүгт үйлчилдэг тул үүнд гайхах зүйлгүй. Бэрс нь хөлгийн бараг хагасыг хяналтандаа авч чадах хамгийн хүчтэй бод харин морь өөрийн болон хүний шатар дээгүүр даван нүүдэг онцлогтой. Хүү болон мориор хийгдэж байгаа давхар цохилтыг шатрын номуудад ац гэж нэрлэдэг.

  Нээгдсэн тоо: 450 Нийтийн

Хагас нээллттэй Франц хамгаалалт жишээ өргүүдтэй танилцаарай. Мастерууд гарааг өрөгт хэрхэн, яаж ашиглаж байгааг сонирхон харахад л хүний авьяас билэгийг хүндлэн дээдлэхээс өөр яах билээ гэсэн сэтгэгдэл төрдөг. Өөөрийгөө хөгжүүлж чадвал таны өмнө ч ийм боломж нээлттэй гэдэгт итгээрэй. Хүн төлөвшин хүмүүжихэд хамгийн хүнд асуудлын нэг нь өөрийгөө ялан дийлэх гэж би боддог. Өөрөөр хэлбэл өөрийгөө өөрөө удирдаж сурах. Үүнд суралцаагүй хүнд ямар нэгэн амжилтад хүрнэ гэдэг хэцүү дээ. Өөрийгөө удирдаж сурахад бага ч гэсэн хувь нэмэр оруулах бол манай сайтын үндсэн зорилго. Хэн нэгний шахалт, ямар нэгэн үнэлгээ, амлалт энэ тэр гэхгүйгээр бие даан суралцаж чаддаг болсон хүн цаашдаа өөрийгөө хөнгөн аваад явж чадна.

Сайтад материал бэлтгэн нийтлэхэд цаг хугацаа, хүч хөдөлмөр шаарддаг учраас сайтын зарим материалууд үнэтэй байгааг та ойлгох болов уу. За ингээд мастеруудын өрөгүүдийг харцгаая.

[Event "Канн, 2001."] [White "Каспаров"] [Black "Бареев"] 1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nd2 c5 4. Ngf3 Nf6 5. e5 Nfd7 6. c3 Nc6 7. Bd3 Qb6 8. O-O g6 9. dxc5 Nxc5 10. Nb3 Nxd3 11. Qxd3 Bg7 12. Bf4 O-O 13. Qd2 {цагаан хар хөлийн тэмээг солилцохоор төлөвлөсөн. Үүний дараа өрсөлдөгчийн ноёнгийн жигүүрт хар нүднүүд суларна.} Bd7 14. Rfe1! ({14. Трfe1 нүүдэл} 14. Bh6 Nxe5! 15. Nxe5 Bxe5 16. Bxf8 Rxf8 {гэснээс хүчтэй.}) 14... a5 15. Bh6 a4 16. Bxg7 Kxg7 17. Nbd4 {Цагаан зорилгодоо хүрсэн. Тэдний цаашдын ажиллагаа суларсан хар нүднүүдэд дайралтыг зохион байгуулахад чиглэнэ.} Na5 18. Rab1 Nc4 {хар цагаан бэрсийг сайн байрлалд хөөн оруулсан.} 19. Qf4 Qd8 20. h4! {ноёнгийн жигүүрт шийдвэртэй ажиллагааны эхлэл.} h6 21. Qg3 Qe7 22. Ne2! {морь илүү идэвхитэй байрлалд шилжсэн.} Kh7 23. Nf4 Rg8 24. Re2! {дайралтын өмнө e шугамаар тэргээ давхарлах нь ашигтай.} Raf8 25. Rbe1 Rc8 26. Nh2! {морио h6 руу шилжүүлэхээр төлөвлөсөн.} g5? {хар гал дээр тос нэмсэн.} ({илүү нь} 26... h5 {ч гэсэн} 27. Nf3 {-ын дараа цагаан дайралтын сайн боломжтой.}) 27. Nh5! gxh4 28. Qh3 Rg5 29. Nf6+ Kg7 30. f4 Rg6 31. Nhg4 Rh8 32. Nh5+ Kf8 33. Ngf6! {Морьдоо дахин байршуулаад цагаан тэргээ ноёнгийн жигүүрт шилжүүлэхээр төлөвлөсөн.} Bc6 34. Qxh4 a3 35. b3 Nb2 36. Kh2 Qc5 37. Re3 d4 38. Rg3 dxc3 39. Rxg6 fxg6 40. Nd7+! {тэмцлийн үр дүнтэй төгсгөл.} Bxd7 41. Qf6+ {хар буусан.} Ke8 ({эсхүл} 41... Kg8 42. Qg7 {гээд мад}) 42. Ng7 {гээд мад.}

  Нээгдсэн тоо: 169 Нийтийн

XIX зуунд энэ нүүдлийг Английн аварга Говард Стаунтон ихээр хэрэглэдэг байснаас гарааны нэр үүсэлтэй. Гараа маш олон төрлийн арга барилаар тоглох дуртай шатарчдын сонирхолд нийцсэн олон төрлийн байршлууд үүсдэгээрээ өнөө үед Англи гараа хамгийн өргөн хэрэглэдэг гараануудын нэг болсон. Энэхүү гараагаар дэлхийн аварга Каспаров тогтмол тоглодог байсанг дурдах нь зүйтэй. Англи гарааны зарим байгуулалт сицил хамгаалалтын төстэй байдаг. Хичээлээр Англи гарааны 8-р хэсгийг авч үзье.

Жич: Шатарт суралцах үндэс бол гарааны онолын мэдлэг. Сайтад өнөө цагт хамгийн ихээр тоглодог бүх гарааны хичээлүүд нийтлэгдсэн тул үзэж судлахыг зөвлөе.

Класс ба структурт ердийн талбар, арга, шинжүүдээс гадна статик талбар, арга, шинжүүд байж болдог. Статик талбар, арга, шинжүүд…

Нээгдсэн тоо : 150

 

Хичээлээр useState -тэй тун төстэй useRef хукийн талаар авч үзье. useRef хукийн онцлог ашиглалтыг компонент хэдэн удаа дахин…

Нээгдсэн тоо : 123

 

Хүүхдүүд тооны хичээлийг анхнаасаа зөв ойлгон сураагүйгээс анги ахих тусмаа математикийн хичээлийнн хоцрогдолоос болоод дургүй болох тал байдаг.…

Нээгдсэн тоо : 312

 

Нийтлэлээр графикийн хэвүүдийн /GUI pattern/ түүхийг авч үзье. Боловсруулалтын графикийн хэвүүдийг 30 гаруй жилийн туршид боловсруулж байгаа бөгөөд…

Нээгдсэн тоо : 167

 

Хааяа өөр өөр параметрүүдийн багцтай нэг аргыг үүсгэх шаардлага гардаг. Ирсэн параметрүүдээс хамааран аргын тодорхой хэрэгжүүлэлтийг хэрэглэнэ. Ийм…

Нээгдсэн тоо : 196

 

Ямарч програмын ажиллагааны чухал хэсэг бол төрөл бүрийн мэдээллийн боловсруулалт, тэдгээртэй ажиллахтай холбоотой байдаг. Иймээс энэ хичээлээс vuejs

Нээгдсэн тоо : 139

 

Хичээлээр react -ийн хукуудаас их өргөн ашиглагддаг useEffect -ийн талаар авч үзье. useEffect -ийн ажиллагааг судлах хуудасны кодийг

Нээгдсэн тоо : 138

 

Илэрхийлэл бол математикийн хэлний үндэс болсон суурь ойлголтуудын нэг. Математикийн илэрхийллийг тооцооны алгоритм, аксиом, теорем, бодлогын нөхцлүүд гээд…

Нээгдсэн тоо : 264

 

Програм зохиох бол нарийн төвөгтэй ажил. Ямар ч програмын хувьд өөрийн хийх ажлаа гүйцэтгэхийн чацуу цаашдаа хөгжих, ажлын…

Нээгдсэн тоо : 189

 
Энэ долоо хоногт

тэгшитгэлийг бод.

Нээгдсэн тоо : 1140

 

хязгаарыг бодоорой.

Нээгдсэн тоо : 720

 

Ангийн нийт сурагчдын 60% нь эмэгтэй сурагчид байдаг. Ангиас санамсаргүйгээр нэг сурагч сонгоход эрэгтэй сурагч байх магадлалыг ол.

Нээгдсэн тоо : 1124